„Čovjek mora steći saveznika s kojim bi trebao jesti, piti, čitati, učiti, i spavati; kojem treba otkriti svoje tajne, tajne Tore, i tajne svakodnevnog života.“ Rabbi Nathan
Čovjek bez prijatelja je kao lijeva ruka bez desne P.C.Beentjes
Perikopa o prijateljstvu u rukopisu C zapravo je kombinacija Sir 6,5–17 i 37,1–6. Prijateljstvo je jedna od tema kojima se bavi Ben Sira u svom djelu, a ovaj tekst je njegov najpoznatiji tekst o prijateljstvu. Prvi dio teksta podsjeća čitatelja da mora biti oprezan u prijateljskim odnosima. Nadalje, Ben Sira spominje tri vrste opasnosti za prijateljstvo. Na kraju završava svoju perikopu opisom odanog prijatelja.
"Čovjek mora steći saveznika s kojim bi trebao jesti, piti, čitati, učiti, i spavati; kojem treba otkriti svoje tajne, tajne Tore, i tajne svakodnevnog života."Rabbi Nathan
Čovjek bez prijatelja je kao lijeva ruka bez desne P.C.Beentjes
Perikopa o prijateljstvu u rukopisu C Knjige Sirahove zapravo je kombinacija Sir 6,5–17 i 37,1–6. Prijateljstvo je jedna od tema kojima se bavi Ben Sira u svom djelu, a ovaj tekst je njegov najpoznatiji tekst o prijateljstvu. Prvi dio teksta podsjeća čitatelja da mora biti oprezan u prijateljskim odnosima. Nadalje, Ben Sira spominje tri vrste opasnosti za prijateljstvo. Na kraju završava svoju perikopu opisom odanog prijatelja.
Sve je imao u svojoj glavi i spajao ljude po nekom svom unutarnjem osjećaju
Osjetio sam kako on vidi dalje od mene i odlučio sam ga poslušati
Donosimo priču Jere Bilana o čovjeku koji, kao možda i u vašem životu, stoji tu pored vas, često potiho i nezamjetljivo, u zgodama i nezgodama - i jednostavno se stavlja vama na raspolaganje...
U Herakliji, u Pontu, ima otrovna meda. Koji ga uživaju, obezumi ih, jer ga pčele beru po nalipu, kojega ondje ima sva sila. Tako je krivo i opako prijateljstvo, što se osniva na priopćivanju krivih i opakih dobara.
Među duševnim je strastima prva ljubav. Ona kraljuje svim pojavama srca, sve ubraja u se i čini nas slične onome što ljubimo.
Ljubav se dijeli na dvije vrste. Jedna se zove ljubav dobrohotnosti a druga ljubav pohote. Ljubav dobrohotnosti je ona ljubav kojom mi ljubimo neku osobu radi dobra koje njoj želimo. Jer što je ljubav dobrohotnosti prema nekoj osobi, nego da joj želimo dobro?
Kada ljubav dobrohotnosti teče u uzajamnom uzvraćanju, tada ona dobiva ime prijateljstvo.
Nedavno sam pročitao knjigu Pod krilima anđeoskim(izdavač je Stella Maris). Radi se o časnoj sestri iz Brazila koja je od svoje četvrte godine postala svjesna prisutnosti svoga anđela čuvara. Tada nije ni znala što je to anđeo čuvar; zvala ga je „moj novi prijatelj“. Tek je kasnije, u školi kod časnih sestara čula da svi imamo anđela čuvara. U svojoj jednostavnosti mislila je da svatko sa svojim anđelom komunicira kao ona. Podsjetila me na svece koji su također imali ovu milost, kao primjerice otac Pio ili Gemma Galgani (imamo njen životopis u izdanju Siona), koja je mislila da i drugi pričaju s anđelom čuvarom kao ona, ali da se o tome šuti kao o nečem intimnom. Ove su duše bile vrlo ponizne i jednostavne i puno su trpjele za spasenje drugih. Bile su duše žrtve pa su dobile tu posebnu utjehu kao i naš Gospodin u Getsemaniju, da ne smalakšu: „A ukaza mu se anđeo s neba koji ga ohrabri“ (Lk 22,43).
Kad dvije osobe otkriju jedna drugu,… kada podijele svoju viziju, tada je rođeno prijateljstvo.
U prijateljstvu je važno pitanje: „Vidiš li istinu kao i ja?“. Ili, u najmanju ruku: „Je li ti stalo do iste istine?“. Čovjek koji se slaže s nama da je neko pitanje od velike važnosti, koje drugima nije toliko bitno, može biti naš prijatelj. Ne treba se nužno složiti s nama oko odgovora.
C. S. Lewis u svojoj knjizi „Četiri ljubavi“, koja je prožeta vlastitim iskustvom, opisuje četiri osnovne vrste ljudske ljubavi: afektivnu, prijateljsku, erotsku i ljubav prema Bogu. Mi ćemo u ovom članku ukratko prikazati samo onu prijateljsku.